Franchise Ondernemen vs Social Selling
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on whatsapp
Delen

Social Selling wel de lusten van een franchise onderneming
maar niet de lasten

Droom je van een eigen franchise onderneming?

Droom je van een eigen franchise onderneming? Misschien is het een idee om ook even een blik te werpen op de mogelijkheden die Social Selling je biedt!

Franchise ondernemen is geliefd! Het staat bekend als een eenvoudige manier van ondernemerschap. Met een zeer grote kans op succes, immers je maakt gebruik van naamsbekendheid, reclame-uitingen en inkoopvoordeel van een succesvol concept. Bekende voorbeelden zijn McDonalds, New York Pizza, Bagels en Beans, Welkoop en de Readshop, maar er zijn nog talloze andere merken. Je stapt op een rijdende trein, wie wil dat niet? 

Maar naast deze voordelen, kleven er ook nadelen aan: je hebt (vaak een aanzienlijk) startkapitaal nodig, betaalt een instapfee aan de franchisegever en draagt een deel van je omzet af. Daarnaast draag je – doordat je een startkapitaal nodig hebt en maandelijkse overhead kosten voor bijvoorbeeld een bedrijfspand en personeel – een aanzienlijk ondernemersrisico. Net als iedere andere ondernemer overigens.

Er is een groot aanbod aan bedrijfsconcepten waaruit je kunt kiezen en het is belangrijk om jezelf voordat je start als franchiseondernemer goed te oriënteren op de mogelijkheden. 

De grootste voordelen van een franchise

De grootste voordelen van franchisen zijn: 

  • Naamsbekendheid
  • Inkoopvoordeel
  • Ondersteuning bij marketing
  • Ondersteuning bij de start (zoals de financieringsaanvraag)
  • Opleidingsmogelijkheden

De grootste nadelen van een franchise

  • Instapfee (entreegeld)
  • Franchisefee (deel van de omzet afdragen)
  • Volgen van richtlijnen en procedures van de franchisegever waarvoor in veel gevallen een investering in een bedrijfspand en de inrichting daarvan nodig is.

De kosten voor een franchise variëren sterk

De kosten voor het instappen in een franchiseformule variëren sterk. Hoeveel vermogen je nodig hebt bij de start is mede afhankelijk van de oppervlakte van het pand en de locatie, maar ook van het concept waar je voor kiest. Al met al kunnen we niet ontkennen (en dat doen we dan ook niet) dat franchise een geweldige kans voor iedereen die de droom heeft om te ondernemen. Het is ook een aantoonbaar succesvolle vorm van ondernemen! Ik zou bijna zeggen: de meest ideale vorm van ondernemen. Want laten we wel wezen, heel veel hobbels die andere ondernemers moeten nemen zijn bij een franchiseformule al met de grond gelijk gemaakt. De weg is grotendeels geplaveid en hoe fijn is dat?

BIJNA de meest ideale vorm van ondernemen: Franchise

Onder aan de streep is er eigenlijk maar een nadeel: dat zijn de opstartkosten en vaste (maandelijkse) kosten voor de afdracht van een deel van de omzet, de aflossing van een eventuele lening voor het startkapitaal, kosten voor bedrijfspand en personeel. 

En dit nadeel maakt dat ik franchisen ‘bijna’ de meest ideale vorm van ondernemen noem voor iedereen die niet helemaal vanaf de grond een eigen bedrijf wil starten, maar wel wil ondernemen.

De meest ideale vorm van ondernemen: Social Selling

In mijn optiek is Social Selling dé meest ideale vorm van ondernemen. Wanneer je kiest voor ondernemen met Social Selling dan kies je voor een vorm van ondernemen waarbij je gebruik maakt van de voordelen die men ook heeft bij franchisen, maar zonder de nadelen. Ook bij Social Selling stap je op een rijdende trein en kun je kiezen uit talloze duurzame, kwalitatief hoogwaardige en succesvolle merken om mee te werken. Je koopt rechtstreeks bij de fabrikant in, krijgt ondersteuning bij marketing, wordt volledig opgeleid en ondersteunt bij de start. Maar je betaald géén instapfee, hoeft niets van je omzet af te dragen en hebt geen bedrijfspand of financiële investering nodig. Je kunt net zo’n groot en succesvol bedrijf opbouwen als wanneer je gaat franchisen, zonder ondernemersrisico en vaste maandelijkse kosten. 

Zie je kansen?

Word je hier wel blij van en ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden? In mijn boek Duurzaam Ondernemen met Social Selling neem ik je mee op reis vanaf het allereerste moment, vanaf het moment waarop je gaat kiezen met welke productlijn je wilt werken. We kijken naar de financiële kant, de voorbereidingen voor de start van je bedrijf en je actieplan. Waar en hoe vind je klanten en hoe zit het met die geweldige carrièremogelijkheden?

Zie jij kansen om je eigen bedrijf te beginnen? Of ben je al Social Selling ondernemer en wil je kijken hoe je jouw bedrijf nog meer kunt laten groeien? Laat dan hier je gegevens achter om een afspraak te maken voor het inplannen van een oriënterend gesprek:

PLAN EEN AFSPRAAK IN:

In dit artikel:

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on whatsapp
Delen

Over de auteur

De Social Selling Community is  er om jou als ondernemer te helpen groeien. Je te helpen je bedrijf succesvol en rendabel te maken of wanneer je nog geen Social Selling ondernemer bent, te helpen met de start van je bedrijf. Daarom deel ik via mijn boek, blogs, seminars, podcast en cursussen de beste tips en nieuwste trends over ondernemen met Social Selling. 

Daarnaast is het mijn missie om de komende jaren 500 vrouwen te helpen aan een stabiel maandelijks (extra) inkomen. Om dat te bereiken wil ik de verbinding maken tussen Social Selling ondernemers binnen de Social Selling Community. Ook ondersteun ik je – door middel van een fijne samenwerking met fabrikanten en collega’s – bij je zoektocht naar de voor jou juiste productlijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *